logo-1
Close this search box.

کیست تخمدان و روش های درمان آن [در شیراز]

• بهترین متخصص برای درمان کیست تخمدان در شیراز کدام پزشک است؟
  • برای درمان قطعی کیست تخمدان چه روش هایی وجود دارد؟

روند درمان کیست تخمدان از زمان تشخیص گذاری، میتواند به شکل های مختلفی صورت بگیرد. نوع درمان بستگی به تعداد و اندازه کیست و علائمی که برای بیمار ایجاد کرده است دارد.

کیست تخمدان یکی از مشکلات شایع میان بانوانی است که سنین بلوغ را گذرانده اند و این احتمال وجود دارد که به تعداد زیادی در تخمدان ها ایجاد شوند. کیست تخمدان به فرم بیضی شکل حاوی مایع در داخل یا سطح رویی تخمدان ایجاد شده و رشد می‌کنند. بسیاری از بانوان به این کیست ها اهمیت نمی‌دهند اما باید بدانید که در صورت عدم درمان کیست تخمدان، مشکلات جدی برای قاعدگی و چرخه هورمونی و همچنین باروری ایجاد می‌گردد. اغلب کیست های تخمدان بدون نشانه هستند. اگر شما هم به این بیماری دچار هستید و یا به دنبال راه های پیشگیری از بروز آن می‌گردید، تا انتهای این مقاله را مطالعه نمایید.

درمان کیست تخمدان در شیراز

کیست تخمدان چیست؟

کیست تخمدان، توده ای پر از مایع است که بر روی نواحی تخمدان ایجاد می‌شود و گاهی در اثر مصرف برخی دارو ها به وجود می‌آیند. اینگونه مشکلات برای خانم هایی که اضافه وزن زیاد دارند نیز بیشتر است. بانوانی که دچار به کیست تخمدان هستند، اغلب دارای قاعدگی های دردناک بوده و چرخه پریود منظم ندارند.

علت کیست تخمدان

ایجاد کیست تخمدان برای بانوان تنها به یک علت مشخص بستگی ندارد و این مسئله در افراد، متفاوت خواهد بود. در ادامه به برخی از علل بروز این نوع کیست ها اشاره خواهیم داشت:

·        سندروم تخمدان پلی‌کیستیک

·        عوامل ژنتیکی و ارثی در خانواده

·        بالا رفتن سن  نزدیک شدن به دوران یائسگی

·        عفونت‌های تخمدان نظیر عفونت های باکتریایی یا ویروسی

·        تغییرات هورمونی در بدن شامل عدم تعادل هورمون‌های تخمدانی مانند استروژن و پروژسترون

این موارد ذکر شده، فقط برخی از علل مشترک بروز کیست تخمدان هستند و عوامل دیگری نیز در بروز این عارضه نقش خواهند داشت.

فیبروم رحم چیست و چه علائمی دارد؟

کیست تخمدان چه انواعی دارد؟

در این بخش برخی از انواع شایع کیست تخمدان را برای شما ذکر کردیم:

کیست تخمدان ساده: این نوع کیست تخمدان اغلب بی‌خطر و غیرسرطانی است و حتی ممکن است که خود به خود از بین برود یا با مصرف یک دوره دارو برطرف شود. آن را می‌توان به عنوان یک حفره پر از مایع درون تخمدان توصیف کرد که معمولاً به صورت تکی و در یک یا هر دو تخمدان رخ می‌دهد.

کیست تخمدان خوش خیم: این نوع کیست تخمدان نیز بی‌خطر است و به صورت تکی و در یک تخمدان رخ می‌دهد. آن را می‌توان به عنوان یک حفره پر از مایع همراه با بخش‌های جامد مانند بافت چربی یا بافت تخمدانی توصیف کرد.

کیست تخمدان دوجداره: یک نوع کیست که دیواره داخلی و خارجی دارد. دیواره داخلی این کیست شامل سلول ‌های خاصی است که مانع از تخمک ‌گذاری می‌شوند. این نوع کیست باعث بزرگ شدن تخمدان شده و روی تخمک ‌گذاری و باروری تأثیر می‌گذارد.

علائم خطرناک کیست تخمدان

علائم کیست تخمدان در خانم ها یکسان نیست و برخی از خانم ها اصلا متوجه وجود این کیست ها نمی‌شوند و معمولا در سونوگرافی رحم و تخمدان متوجه این نوع بیماری خود می‌شوند. برخی از این علائم عبارتند از:

·        درد در ناحیه تخمدان‌ها یا پایین پهلوها

·        تورم و ناراحتی در ناحیه شکم

·        مسدودیت لوله‌های تخمدان

·        عدم تخمک گذاری مناسب در دوران

·        فشار روی دستگاه ادراری و بروز بی اختیاری ادرار

·        تغییرات در الگوی قاعدگی مانند قاعدگی نامنظم، خونریزی غیر معمول و طولانی‌ شدن دوره قاعدگی

تشخیص کیست تخمدان

بررسی ناحیه شکم و اندازه تخمدان‌ ها که اگر تخمدان بزرگ شده یا توده‌ قابل لمس در این ناحیه وجود داشته باشد، می‌تواند نشانه وجود کیست باشد.

سونوگرافی رحم و تخمدان، یکی از روش‌های معمول برای تشخیص کیست تخمدان است. این روش با استفاده از امواج صوتی تصویری از تخمدان‌ها و کیست‌ های موجود در آن، اندازه، شکل و مشخصات کیست را نمایش می‌دهد.

آزمایش خون ممکن است برای بررسی سطح هورمون‌ها مانند استروژن و پروژسترون در بدن شما انجام شود. در واقع آزمایش خون فقط وجود یک اختلال هورمونی ناشی از آن را می‌تواند، نشان دهد و وجود کیست را تشخیص نمی‌دهد.

لاپاراسکوپی از طریق سوراخ کوچکی که در شکم ایجاد می‌شود، وارد شده و تصویری مستقیم از تخمدان ‌ها و کیست ‌ها ارائه می‌دهد. در صورت لزوم، پزشک قادر است تا با همان تکنیک لاپاراسکوپی، بیوپسی را از این ناحیه انجام دهد.

برای تشخیص صحیح و درمان مناسب می‌توانید به بهترین متخصص برای درمان کیست تخمدان مراجعه کنید.

روش های درمان کیست تخمدان «در شیراز»

در ابتدا قابل ذکر است که درمان کیست تخمدان به نوع کیست، اندازه آن، علائم مرتبط و نیازهای هر فرد بستگی دارد.

درمان دارویی کیست تخمدان

در مواردی دکتر زنان لازم می‌داند که ابتدا برای درمان کیست تخمدان یا کوچک تر کردن سایز آنها از دارو استفاده کند یا توسط آن ها، علائم را نیز کاهش دهند. برخی از داروها شامل مهارکننده‌ های تخمدان و دارو های هورمونی هستند. به طور کلی درمان های دارویی به تنهایی قادر به برطرف سازی کامل کیست تخمدان نیستند و در زمان استفاده از این دارو ها، معمولا تغییر سبک و عادات زندگی نیز توصیه می‌شود و همچنین پزشک معمولا در این زمان توصیه دارد که فرد، وزن خود را به اندازه چشمگیری در طول درمان کم کنند و ورزش انجام دهند.

جراحی کیست تخمدان

در صورتی که کیست تخمدان بزرگ باشد و یا پزشک صلاح بداند، جراحی توصیه می‌شود.دو نوع روش جراحی کیست تخمدان وجود دارد که در ادامه بیان خواهیم کرد.

لاپاراسکوپی: این روش جراحی کیست تخمدان را از طریق چند سوراخ کوچک در ناحیه شکم انجام می‌دهد. لاپاروسکوپ از طریق یک سوراخ وارد نواحی مورد نظر شده و سایر ابزار های جراحی از طریق سوراخ‌ های دیگر وارد می‌شوندو سپس کیست تخمدان برداشته می‌شود یا محتوای آن تخلیه می‌گردد.

لاپاروتومی: این روش جراحی به صورت باز از طریق یک برش در ناحیه شکم انجام می‌شود. در این روش،برش انجام می‌شود که پزشک به کیست دسترسی پیدا کند و آن را بردارد یا مایعات درون آن را تخلیه کند. تصمیم نهایی در مورد انتخاب روش درمانی توسط پزشک انجام می‌شود.

بهترین متخصص برای درمان کیست تخمدان در شیراز

به طور کلی دانستید که کیست های تخمدان نیز به اندازه هر نوع بیماری دیگری باید مهم شمرده شوند و برای درمان آن ها اقدام شود. دکتر فاطمه موحد برای درمان کیست تخمدان در شیراز از نوین ترین و موثرترین روش ها استفاده می‌کند و تاکنون نتایج بسیار خوبی را در حوزه درمان این بیماری رقم زده است. شما باید توجه داشته باشید که بتوانید با پزشک منتخب خود به خوبی ارتباط برقرار کنید تا بتوانید تمامی سوال های خود را از وی بپرسید.

دکتر فاطمه موحد، در جلسه مشاوره ای نوع کیست تخمدان شما را برایتان شرح می‌دهد و سپس مناسب ترین روش درمانی را توصیه می‌کند که سریع ترین نتیجه برای بیمار حاصل شود. ایشان به عنوان بهترین متخصص برای درمان کیست تخمدان در شیراز شناخته شده اند و بیماران زیادی در این زمینه را درمان کردند.

dr-fatememovahed

دکتر فاطمه موحد

دارای بورد تخصصی در رشته زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشند. همچنین دکتر موحد عضو انجمن علمی جراحان و متخصصان زنان ایران هستند.